سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با ورزش ها

صفحه خانگی پارسی یار درباره

تاریخچه و قوانین والیبال نشسته

در این ورزش سرویس علاوه بر دریافت، دفاع هم دارد و سرعتی زن لازم نیست زمین را ترک کند. در والیبال نشسته حتماً باید بالا تنه ورزش‌کار سالم باشد. در این ورزش میانگین قدی مهم نیست و احتیاج نیست که ورزش‌کار بلند قد باشد چرا‌که در حین بازی پریدن صورت نمی گیرد.ازتمرینات مهم آن تمرین های چابکی می باشد.

برای اجاره زمین چمن مصنوعی شرق تهران  و خرید توپ فوتسال به اسان اسپرت مراجعه کنید. 

 

والیبال نشسته در ایران

سابقه این ورزش به سال 1359 برمیگردد زمانیکه تنها چهار استان درآن فعالیت داشتند، ولی پس از جنگ تحمیلی هشت ساله و جانباز شدن رزمندگان وطن وگرایش آنها به این رشته هیجان بسیاری در این ورزش حاکم شد. با فراگیر شدن والیبال نشسته بین جامعه آماری جانبازان و معلولان وجدی شدن این ورزش تیم کشورمان توانست برای اولین بار در مسابقات جهانی نروژ ضمن کسب عنوان قهرمانی، قدرت های سنتی این رشته، فنلاند وهلند رامغلوب کند و به مدت دو دهه طلایه دار این رشته در جهان شود و تا سال 2017 با 6 عنوان قهرمانی پارالمپیک و هفت عنوان جهانی پرافتخار ترین تیم والیبال نشسته جهان باشد

والیبال ورزشی است که توسط دو تیم در یک زمین بازی که به وسیله یک تور به دو نیمه تقسیم شده ، انجام می گیرد.

شیوه های گوناگون انجام این بازی باتوجه به وضعیت خاص اشخاص وجود دارد تا امکان دسترسی و برخورداری این رشته ورزشی را برای تمام اشخاص میسر سازد. هدف این بازی این است که توپ را از بالای تور عبور داده و در زمین تیم رقیب وارد نماید و از انجام این اقدام توسط تیم رقیب جلوگیری کند.

هر تیم میتواند برای برگشت دادن توپ، به آن سه ضربه بزند( علاوه بر تماس با توپ در موقع دفاع). توپ به وسیله ی یک سرویس در جریان بازی قرار می گیرد، به این صورت که توپ توسط زننده سرویس از بالای تور به زمین رقیب زده می شود. رالی( رد و بدل شدن ) توپ تا زمانی ادامه می یابد که توپ به زمین بازی برخورد نماید، به بیرون از زمین بازی برود، یا این که یک تیم توان برگشت دادن درست توپ را نداشته باشد.

در رشته والیبال، تیمی که برنده یک رالی( رفت و برگشت توپ) می شود، یک امتیاز کسب می کند ( سیستم امتیاز رالی) زمانیکه تیم دریافت کننده توپ، برنده یک رالی می شود، این تیم هم یک امتیاز می گیرد و حق زدن سرویس را کسب می کند و بازیکن های این تیم، موقعیت( جای گیری) خویش را در جهت عقربه های ساعت بصورت گردشی تغییر می دهند.

فلسفه WOVD در مورد این قواعد و مقررات داوری، موافقت و تبعیت از قانون های فدراسیون بین المللی والیبال( FIVB) میباشد .

ورزش والیبال یکی از موفق ترین و معروف ترین رشته های ورزشی رقابتی و تفریحی در جهان می باشد. این ورزش، سریع و هیجان انگیز بوده و عملکرد آن انفجاری است. با این وجود، والیبال دارای چند عنصر حیاتی میباشد که مجموع فعل و انفعالات آن ها ، نشاندهنده جایگاه منحصر به فرد این ورزش در بین بازی های رالی می باشد.

ولی والیبال در بین بازی های دارای تور، ورزشی بی همتا است چرا‌که این رشته روی حرکت مستمر توپ در هوا« توپ در حال پرواز» تا یکد دارد و به هر تیم اجازه می دهد که تا حد مشخصی توپ را بین بازیکن های خود پاس کاری نماید، پیش از این که آنرا به زمین تیم رقیب برگرداند.

 

منبع: